poniedziałek, 22 lipca 2019

Czy radca prawny może się reklamować?

czy radca prawny może się reklamowaćCzy widzieliście kiedyś baner reklamowy radcy prawnego? Albo reklamę w telewizji? Lokowanie usług prawniczych w trakcie programów telewizyjnych? W radiu? Pewnie nie, ale czy to oznacza, że radca prawny nie może się reklamować? Nie, natomiast winien przestrzegać zasad określonych w Rozdziale 3 Kodeksu Etyki Radcy Prawnego.


Informowanie a pozyskiwanie


Po pierwsze, wskazać należy, że przepisy nie mówią wprost o reklamowaniu się, a o informowaniu o wykonywaniu zawodu lub o pozyskiwaniu klientów.

Po drugie, zgodnie z Kodeksem Etyki informowanie o wykonywaniu zawodu radcy prawnego oraz działalności z nim związanej jest prawem radcy prawnego.

Czym różni się informowanie o wykonywaniu zawodu a pozyskiwanie klientów?

W myśl Kodeksu Etyki:

1) informowaniem jest inicjowane przez radcę prawnego działanie niestanowiące bezpośredniej propozycji zawarcia umowy z konkretnym klientem, bez względu na jego formę, treść i środki techniczne,

2) pozyskiwaniem klientów jest, bez względu na formę i środki techniczne, każde działanie radcy prawnego będące bezpośrednią propozycją zawarcia umowy z konkretnym klientem.


Zasady informowania i pozyskiwania


Kodeks Etyki Radcy Prawnego wymienia, jakie dane może zawierać informacja o wykonywania zawodu, przy czym nie jest to katalog zamknięty.

Zgodnie z tymi postanowieniami informacja może zawierać m.in.:

- imię i nazwisko, zdjęcie, życiorys zawodowy, posiadane tytuły zawodowe, stopnie i tytuły naukowe, możliwość świadczenia pomocy prawnej w językach obcych, preferowane zakresy praktyki zawodowej,

- logotyp Krajowej Izby Radców Prawnych, wskazanie prawnej formy wykonywania zawodu, formę kontaktów z klientem, zasady świadczenia pomocy prawnej,

- informacje o prowadzeniu innej dopuszczalnej działalności pozostającej w związku ze świadczeniem pomocy prawnej,

- o uczestniczeniu w rankingach prawniczych,

- o referencjach, rekomendacjach.

Jeśli mieliście kiedykolwiek w ręce wizytówkę radcy, albo byliście na stronie jakiejś kancelarii możecie zauważyć, że właśnie takie informacje tam się pojawiają najczęściej.

Jakie są zasady pozyskiwania klientów?

Pozyskiwać klientów można w sposób:

1) zgodny z prawem,

2) zgodny z dobrymi obyczajami,

3) z poszanowaniem godności zawodu.

Zakazy związane z informowaniem i pozyskiwaniem


Jak się zapewne domyślacie zakazane jest informowanie sprzeczne z prawem, dobrymi obyczajami, naruszające godności zawodu, a w szczególności:

a) niezgodne z rzeczywistością lub wprowadzające w błąd,

b) naruszające tajemnicę zawodową,

c) ograniczające klientowi swobodę wyboru, polegające na powoływaniu się na osobiste wpływy lub znajomości, wykorzystywaniu łatwowierności lub przymusowego położenia, nadużyciu zaufania, wywieraniu presji, udzielaniu nierzetelnych obietnic lub gwarancji,

d) narzucające się,

e) zawierające bezpośrednie porównywanie jakości czynności zawodowych z czynnościami innych, możliwych do identyfikacji osób (w tym miejscu przypominają mi się reklamy proszku do prania i płynu do mycia naczyń 😂),

f) zawierające wykaz klientów lud dane umożliwiające ich identyfikację - o ile nie wyrazili zgody.

Ponadto w rozdziale związanym z informowaniem i pozyskiwaniem klientów mamy jeszcze taki zakaz, ni z kija, ni z gruszki w tym miejscu (jak dla mnie), który zabrania przyjmowania wynagrodzenia lub innego świadczenia za skierowanie klienta do innego podmiotu świadczącego pomoc prawną lub usługi z nią związane.


Informowanie i pozyskiwanie drogą elektroniczną


Istnieje również możliwość informowania o wykonywaniu zawodu, pozyskiwania klientów i wykonywania czynności zawodowych drogą elektroniczną przy spełnieniu warunków określonych w art. 35 Kodeksu Etyki Radcy Prawnego.

reklamaNajważniejszymi z tych warunków jest na pewno to, że radca prawny zawsze powinien być jednoznacznie identyfikowalny jako nadawca lub odbiorca, w szczególności poprzez adresy poczty elektronicznej lub inne identyfikatory, przy zagwarantowaniu zachowania tajemnicy zawodowej, zgodnie z przepisami prawa (warto pamiętać w tej sytuacji w szczególności o ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną).

Podsumowanie


Reklamowanie swojej działalności prawniczej przez osobę wykonującą zawód prawniczy, jak wskazuje powyższe, obwarowane jest wieloma zasadami, natomiast nie jest niemożliwe. W obliczu wcześniejszych, bardziej restrykcyjnych ograniczeń reklamy, obecnie mamy wiele środków umożliwiających informowanie o wykonywaniu zawodu radcy prawnego, z których niejednokrotnie wiele osób korzysta. W szczególności tych, z młodszego pokolenia, wychowywanego w dobie wszelkiego rodzaju narzędzi internetowych. Jak myślicie? W jakim kierunku pójdą zasady związane z reklamowaniem usług prawniczych? Czeka nas całkowity luz, czy jednak będziemy się trzymać pewnych ograniczeń?

Uściski 😙

Post został opracowany na podstawie:
Kodeks Etyki Radcy Prawnego, Załącznik do uchwały nr 3/2014 Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Radców Prawnych z dnia 22 listopada 2014 r.

Zdjęcia: autorka.

2 komentarze:

  1. Dużo się dowiedziałem z tego bloga, ważne informacje. Generalnie trudno dzisiaj zaistnieć bez dobrej reklamy. Najlepiej w tym temacie polegać na profesjonalnych agencjach marketingowych moim zdaniem.

    OdpowiedzUsuń

Króluje tu szacunek i kultura słowa. Komentarze zawierające słowa powszechnie uważane za obelżywe, nawołujące do nienawiści rasowej, narodowościowej, religijnej, o charakterze hejtu internetowego zostaną usunięte. Podawanie danych osobowych jest dobrowolne. Więcej informacji uzyskasz w polityce prywatności i regulaminie bloga (w wersji na komputery - zakładka po prawej stronie, w wersji mobilnej - u dołu w zakładce strony).